Dear Einstein: scientific disclosure in the scientist's correspondences to children

Autores

DOI:

https://doi.org/10.26843/rencima.v15n1a13

Palavras-chave:

Einstein, Dialogy, Scientific Dissemination for Children

Resumo

Einstein is one of the names with the greatest impact in the scientific field. Furthermore, the physicist corresponded with children from different parts of the world. The documents can be consulted in the book “Dear professor Einstein: Albert Einstein’s letters to and from children”, which is precisely the corpus of this investigation. Focusing on the scientific theme, the central objective of the research is to analyze the textual discursive strategies used by the scientist to disseminate science to children and the aspects of the science communication genre for children that are present in the letters. The didactic discourse, aspects such as the playful dimension, humor, transgression, and interpellation, with a use of words that bring the presumed public closer to scientific content, stand out in Einstein's letters. The existence of Einstein's letters remains a rare example of contact from a renowned scientist who proposes to dialogue with children.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALMEIDA, S. A; LIMA, M. E. C. C. Cientistas em revista: Einstein, Darwin e Marie Curie na Ciência Hoje das Crianças. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.18, n. 2, p. 29-47, maio/ago. 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CALAPRICE, A. Querido profesor Einstein: Correspondencia entre Albert Einstein y los niños. Barcelona: Editora Gesida, 2002. 205 p.

CASTELFRANCHI, Y; MANZOLI, F.; GOUTHIER, D.; CANNATA, I. O cientista é um bruxo? Talvez não: ciência e cientistas no olhar das crianças. In: MASSARANI, L. Ciência e criança: a divulgação científica para o público infantojuvenil. Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz; Fiocruz, 2008.

EINSTEIN, A. Como vejo o mundo. 11 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1953.

GOMES, I. M. A. M. A Divulgação Científica em Ciência Hoje: características discursivo-textuais. 2000. 306f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

MASSARANI, L. Não na frente das crianças! As controvérsias da ciência e a divulgação científica para o público infanto-juvenil. JCOM, v. 7, n. 1, p. 1-3, 2008.

MASSARANI, L. Reflexões sobre a divulgação científica para crianças. In: Anais do XXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Rio de Janeiro: Universidade Gama Filho, 1999, p.3-7.

MASSARANI, L.; NEVES, R. A divulgação científica para o público infantojuvenil: um balanço do evento. In: MASSARANI, L. (Ed.). Ciência e criança: a divulgação científica para o público infantojuvenil. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2008.

NASCIMENTO, C. T.; BRANCHER, V. R.; OLIVEIRA, V. F. A construção social do conceito de infância: algumas interlocuções históricas e sociológicas. Contexto & Educação, Ijuí, v. 23, n. 79, 2008.

OLIVEIRA, M. P. Divulgação Científica para o público infantil: um instrumento de inclusão social e fortalecimento da cultura científica. In: Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Águas de Lindóia: 2015, p. 2-8.

RAMOS, R.; MARQUES, M. A; DUARTE, I. M. Hiperestrutura em textos mediáticos de divulgação científica para crianças. In: MARQUES, M. A.; SANCHÉZ REI, X. M. (Ed.). Novas perspectivas linguísticas no espaço galego português. Corunha: Universidade da Corunha, p. 133-149, 2015.

RAMOS, R. Construção dos objetos de discurso em artigos mediáticos de divulgação científica para crianças. Redis: Revista de Estudos do Discurso, n. 3, p. 1-28, 2014.

SILVA, J. Q. G. Um estudo sobre o gênero carta pessoal: das práticas comunicativas aos indícios de interatividade na escrita dos textos. 2002. 209 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

TEZZA, C. Trapo. São Paulo: Brasiliense, 1988.

Publicado

28.02.2024

Como Citar

CUNHA, Joyce Loraine Lopes; ALMEIDA, Sheila Alves. Dear Einstein: scientific disclosure in the scientist’s correspondences to children . Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 1–25, 2024. DOI: 10.26843/rencima.v15n1a13. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4651. Acesso em: 27 maio. 2024.

Edição

Seção

Artigos